
Marta Nawrocka dokładnie tydzień temu została oficjalnie pierwszą damą. Od tego czasu jej każde działanie jest obserwowane, komentowane i oceniane przez opinię publiczną. Choć dopiero wchodzi w nową rolę, już pojawiły się pierwsze badania opinii, które pokazują, co Polacy o niej sądzą. Wyniki mogą zaskoczyć.
Plany i pierwsze deklaracje Nawrockiej
Nowa pierwsza dama objęła swoją funkcję 6 sierpnia 2025 roku, zastępując Agatę Dudę. W rozmowie z „Rzeczpospolitą” podkreślała, że jej priorytetem jest stworzenie w Warszawie domu, w którym jej dzieci poczują się swobodnie.
- Zobacz także: Nawrocki ledwo został prezydentem, a tu tak potężny cios dla Tuska. Poruszenie na cały kraj
– Najważniejsze jest dla mnie to, by tu w Warszawie stworzyć dzieciom dom, by mogły czuć się swobodnie. Chciałabym też, byśmy mogli żyć jak dotychczas, mimo wielkich zadań, które stoją przed moim mężem i przede mną – mówiła Nawrocka.
Pierwsza dama zapowiedziała, że chce być blisko ludzkich spraw – szczególnie problemów osób z niepełnosprawnościami i ich rodzin, a także działań na rzecz wyrównywania szans. Dodała, że nie zamierza wzorować się na poprzedniczkach, lecz budować własny, indywidualny styl pełnienia funkcji.
Aktywność w mediach społecznościowych i pierwsze wizyty
W ostatnich tygodniach Marta Nawrocka mocno zwiększyła swoją aktywność w social mediach, a także odbyła kilka oficjalnych wizyt. Jedną z nich była wizyta w Centrum Aktywności Seniora w Stalowej Woli, którą jej sympatycy przyjęli bardzo pozytywnie. Nie brakowało komentarzy porównujących ją do poprzedniej pierwszej damy, często z wyraźnym wskazaniem, że Nawrocka jest bardziej widoczna.
Wyniki sondażu: pozytywne oceny, ale też brak rozpoznawalnych działań
Jak wynika z sondażu tygodnika „Wprost” przeprowadzonego przez SW Research, 22,5 proc. ankietowanych ocenia pierwszą damę pozytywnie, wskazując na jej elegancję, kulturę osobistą i wyważony ton wypowiedzi.
Jednak największą grupę – 36,3 proc. badanych – stanowią osoby, które w ogóle nie dostrzegły żadnych działań Marty Nawrockiej i nie potrafią jej ocenić. Dodatkowo 29 proc. respondentów ma do niej obojętny stosunek, argumentując, że jest za krótko w tej roli, by formułować opinię.
Negatywnie o nowej pierwszej damie wypowiedziało się ponad 12 proc. badanych.
Przed nią jeszcze wiele pracy
Wyniki pokazują, że Marta Nawrocka ma przed sobą spore wyzwanie, jeśli chodzi o budowanie rozpoznawalności i zaufania społecznego. Jednak biorąc pod uwagę, że od zaprzysiężenia minął zaledwie tydzień, sytuacja może się diametralnie zmienić w najbliższych miesiącach.