Poznaj fascynującą historię marki BMW

Zapraszam Cię do odkrycia fascynującej historii marki BMW – jednego z najbardziej rozpoznawalnych producentów samochodów na świecie. Dowiedz się, jak BMW przekształciło się z małej firmy produkującej silniki lotnicze w globalnego giganta motoryzacyjnego. Nie przegap tej niezwykłej podróży przez stulecie innowacji i doskonałości.

Biało-niebieskie logo marki BMW dziś jest znane praktycznie każdemu, ale już niewielu wie, że marka ta zaczynała nie od samochodów, lecz samolotów. Długa historia marki BMW rozpoczyna się w 1916 roku, kiedy to przedsiębiorstwo założone przez Karla Friedricha Rappa i Gustava Otto zaczęło od projektowania silników lotniczych oraz budowania małych samolotów.

Poznaj tę historię od czasów tworzenia samolotów na potrzeby wojskowe aż po dzisiejsze samochody elektryczne i hybrydowe!

W 1916 roku dwóch wspomnianych wynalazców założyło Bayerische Flugzeug Werke (BFW), czyli Bawarską Fabrykę Samolotów. Ze względu na pojawiające się problemy finansowe przedsiębiorstwo zostało przejęte przez Austriaków Franza-Josepha Poppa i Maxa Fritza, a finansowanie zapewnił Camillo Castiglion. Fritz stał się nowym konstruktorem, a pierwotne BFW zostało przekształcone na BMW-Bayerische Motoren Werke GmbH, czyli Bawarskie Zakłady Silnikowe.

Początkowo dzisiejsze BMW, a dawne BFW zajmowało się produkcją silników lotniczych i samolotów dedykowanych wojsku. Koniec I wojny światowej oznaczał jednak, że zapotrzebowanie na maszyny lotnicze spadło, a fabryka BMW musiała zostać zamknięta. Ponownie otwarto ją w 1919 roku. Przedsiębiorstwo nastawiało się wtedy na produkcję silników wykorzystywanych w łodziach, samochodach, ciężarówkach i motocyklach. W historii marki BMW był także czas współpracy z Knorr-Bremse zajmującym się produkcją hamulców pneumatycznych do pociągów.

Początki produkcji motocykli BMW

Bogata historia BMW obejmuje wspomnianą produkcję motocykli. Pierwszy z nich – model R32, na rynek wprowadzono 23 września 1923 roku. Projekt tego modelu powstał rok wcześniej, a zaprezentowanie go na targach w Berlinie okazało się być strzałem w dziesiątkę.

(adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({});

Motocykl R32 doceniono za wygląd, ekonomię użytkowania, a także konstrukcję pod względem technologicznym. Zastosowano w nim dwucylindrowy silnik typu Boxer, który został umieszczony poprzecznie do kierunku jazdy, podobnie jak i skrzynia biegów. Konstrukcja motocykla obejmowała podwójną ramę z rur stalowych, nisko zamontowany silnik, a całości dopełniało zastosowanie po raz pierwszy tłoków z lekkich stopów. Model ten zyskał na opinii niezawodnego i choć nie należał do najszybszych, to wyróżniał się użytecznością i umiarkowanym zużyciem paliwa.

Pierwszy samochód BMW – Dixi

Po pięciu latach od momentu wypuszczenia na rynek pierwszego modelu motocykla, BMW zyskało rangę producenta samochodów. Wtedy to na rynek trafił pierwszy samochód – Dixi 3/15, który obejmował obcą licencję brytyjskiego Austina Seven. Dixi mógł się pochwalić czterocylindrowym silnikiem, otwieranym dachem oraz maksymalną prędkością wynoszącą 80 km/h. Model ten oferował zużycie paliwa na poziomie 5-6 litrów na 100 km, a także zapłon prądnicowo-bateryjny. W późniejszym czasie Dixi produkowano jako limuzynę, a pojazd ten można było kupić w przedziale cenowym wynoszącym 2500-3000 marek.

(adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({});

Pojazd ten zyskał łacińską nazwę Dixi, która oznaczała ‘powiedziałem’. Chodziło o to, by w ten sposób wyrazić podjęcie decyzji. W latach 1928-1932 na rynku pojawiło się 25 365 sztuk tego modelu.

Sukcesy i przełomowe modele – serie 3, M3 i M5

Po Dixi pojawiły się kolejne modele BMW, w tym 303 o pojemności 1,2 litra, model 501 czy 1500. Kolejno były to serie oznaczone konkretnymi numerami, przy czym już w 1972 roku przyjęto jednolite nazewnictwo z podziałem na klasy.

Ikoną marki BMW stała się seria 3, którą uznaje się za najpopularniejsze modele klasy średniej. Wśród nich jest aż 7 generacji, a dalej 4 serie nadwozia: kombi, sedan, coupe oraz cabrio. Ogromnym uznaniem cieszył się model E36. W 1988 roku sportowa wersja z serii 3 doczekała się sprzedaży jako model M3.

Zarówno M3, jak i późniejsze M5 to kultowe modele sportowe, wersje klasy premium, które wyróżniają się nie tylko pod względem właściwości jezdnych i bogatego wyposażenia, lecz również efektownej sylwetki samochodu.

M3 stało się ikoną BMW w wersji sportowej, a to za sprawą tejże sportowej stylistyki oraz poszerzonego nadwozia. Model ten osiągał sukcesy na światowych torach wyścigowych. Na uwagę zasługuje również pojawiający się w 2007 roku model M5 Touring, który oferował – jako jedyny na tamte czasy wśród samochodów typu shooting brake – 10-cylindrowy silnik o mocy 507 KM.

Samochody elektryczne BMW – hybrydy na rynku

Mimo ponad 100-letniej historii marki na rynku, do dziś najpopularniejszą wersją pozostaje „trójka”. Przedsiębiorstwo idzie jednak z duchem czasu i stawia na nowoczesne technologie i ciekawe rozwiązania, dlatego na rynku goszczą samochody elektryczne BMW.

Z myślą o środowisku BMW zaprojektowało filtr antysmogowy Fine Dust Filter, a także zastosowało w pojazdach w BMW iPerformance napęd BMW eDrive, czyli połączenie silnika elektrycznego, akumulatora litowo-jonowego, a także inteligentnego zarządzania energią. W modelach tych dostępny jest także silnik benzynowy TwinPower.

Profesjonalne usługi serwisowe dla BMW

Popularność marki BMW oraz lubianych modeli, w tym uznawanych za największe ikony, skłania klientów do szukania profesjonalnych serwisów. Zaliczyć do nich można serwis BMW w Warszawie, którego oferta dostępna jest pod adresem https://serwisbmwwarszawa.pl/. Tutaj można liczyć na kompleksowe usługi serwisowe, naprawcze, konserwacyjne, a także realizację przeglądów okresowych.

BMW – marka, na którą warto postawić

Nie tylko wieloletnia historia, lecz przede wszystkim niezawodność, ekonomia użytkowania i styl modeli marki BMW przekonują do ich użytkowania. Kolejne serie tego producenta są dowodem na to, że nie brakuje tu miejsca na połączenie najlepszych i najciekawszych rozwiązań wraz z nową myślą technologiczną.