Wiek i płeć – jak czynniki te wpływają na zakupy przez internet?

Zakupy przez internet cieszą się w naszym kraju dużą popularnością – robi je aż 77% internautów, a wśród e-konsumentów znajdują się zarówno osoby młodsze (15-24 lata), jak też po pięćdziesiątce1. Jak wiek i płeć wpływają na decyzje konsumentów?

Jak zachowania zakupowe użytkowników różnią się w zależności od wieku?

Zakupy w internecie najczęściej robią osoby w wieku 35-49 lat – stanowią oni 34% wszystkich e-konsumentów1. Na drugim miejscu znajdują się osoby po pięćdziesiątym roku życia (28% kupujących) oraz osoby w wieku 25-34 lata (22%)1. Najmniejszą grupą kupujących online są młodzi internauci w wieku 15-24 lata1.

Wiek e-kupujących ma wpływ na to, co kupują w sieci. Osoby z grupy 25-49 lat częściej niż reprezentanci pozostałych grup badanych zamawiają w internecie produkty z większości kategorii – mowa tu o obuwiu, kosmetykach, sprzęcie RTV/AGD, odzieży sportowej, artykułach dziecięcych czy urządzeniach mobilnych2. Na drugim biegunie są osoby po pięćdziesiątym roku życia, którzy kupują rzadziej produkty z większości kategorii – najczęściej zamawiają odzież, obuwie oraz kosmetyki/perfumy2. Z kolei najmłodsi e-konsumenci częściej niż przedstawiciele innych grup wiekowych wybierają biżuterię, gry komputerowe i bilety do kin/teatrów2.

Różnice można dostrzec także w wydatkach. Młodzi największe kwoty przeznaczają na zakupy przez internet urządzeń mobilnych, zaś e-konsumenci powyżej 50. roku życia najwięcej płacą za produkty farmaceutyczne oraz artykuły spożywcze3.

Jak płeć wpływa na zachowania zakupowe?

Czynnikiem wpływającym na zachowania zakupowe jest również płeć. Kobiety częściej niż mężczyźni kupują między innymi odzież (w tym sportową), obuwie, kosmetyki, książki, płyty i filmy, produkty farmaceutyczne, artykuły dziecięce, a także meble4. Panowie z kolei chętniej zamawiają online urządzenia mobilne, sprzęt i oprogramowanie komputerowe, gry, ubezpieczenia oraz artykuły dla kolekcjonerów4.

(adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({});

Co z wydatkami? Panie miesięcznie najwięcej wydają na odzież (202 zł miesięcznie), a panowie na obuwie (231 zł)5.

Jak płacić za zakupy online? Sprawdź Visa Mobile!

U wszystkich kupujących przez internet, bez względu na wiek i płeć, zauważyć można jedno podobieństwo – najchętniej wybierają oni szybkie płatności6. Dlatego na rynku pojawiają się kolejne rozwiązania, które pozwalają błyskawicznie i łatwo płacić za zakupy online. Jednym z nich jest Visa Mobile7 – usługa, dzięki której użytkownik:

(adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({});

-płaci za produkty lub usługi bez wprowadzania danych karty i haseł w sklepie internetowym7;

-unika wypełniania wielu pól formularza i przeklikiwania się przez wyskakujące okna7;

-zyskuje bezpieczeństwo w trakcie płatności za zakupy przez internet (każda transakcja jest zabezpieczana przez Visa)7.

Dane karty wprowadza się tylko raz – na etapie konfiguracji Visa Mobile. Potem możliwe jest płacenie za zakupy online w sklepie internetowym. Wystarczy wybrać ikonę z tym rozwiązaniem, wpisać w wolne pole numer telefonu i zatwierdzić transakcję na smartfonie7.

Jak skorzystać z Visa Mobile? Na dwa sposoby. Pierwszy to uruchomienie odpowiedniej funkcji w mobilnej aplikacji bankowej ( warto pamiętać, że może być potrzebna aktualizacja aplikacji) albo po pobraniu Visa Mobile w formie samodzielnej aplikacji na telefon (można ją znaleźć w sklepie z aplikacjami odpowiednim dla konkretnego systemu operacyjnego)7. Listę banków, których klienci już teraz skorzystają z Visa Mobile, można znaleźć na stronie https://www.visa.pl/plac-z-visa/polecane-technologie/visa-mobile.html

Artykuł powstał przy współpracy z Visa.

Bibliografia:

  1. Raport Gemius E-Commerce w Polsce 2021, s. 10
  2. Raport Gemius E-Commerce w Polsce 2021, s. 147-148
  3. Gemius Polska, Najwięcej wydają na obuwie, płacą szybkim przelewem 3.11.2021 online: https://www.gemius.pl/reklamodawcy-aktualnosci/najwiecej-wydaja-na-obuwie-placa-szybkim-przelewem.html, dostęp: 25.04.2022
  4. Raport Gemius E-Commerce w Polsce 2021, s. 146
  5. Raport Gemius E-Commerce w Polsce 2021, s. 175-178
  6. Raport Gemius E-Commerce w Polsce 2021, s. 121-123
  7. VISA, Visa Mobile – jak działa i jak skorzystać? 10.09.2021, online: https://www.visa.pl/visa-everywhere/blog/bdp/2021/09/10/visa-mobile-coto-1631263092784.html, dostęp: 25.04.2022