Opinie pracowników powinny wpływać na rozwój firmy. Jest to ważne m.in. ze względu na proces rekrutacji. W jaki sposób feedback od pracowników może oddziaływać na znalezienie nowych osób? Na co zwracają uwagę potencjalni kandydaci?
Wpływ internetowej kultury
W obecnych czasach opinie pracowników wydają się jeszcze ważniejsze niż wcześniej. Udostępnienie informacji o warunkach w danej firmie stało się łatwiejsze za sprawą internetu. Fora dyskusyjne i specjalne grupy w mediach społecznościowych to nie wszystkie miejsca, gdzie byli lub obecni pracownicy (czasami anonimowo) mogą wypowiadać się na temat konkretnego przedsiębiorstwa. Wiele portali z ogłoszeniami pracy również zapewnia przestrzeń do wyrażenia swojej opinii, dobrym przykładem jest GoWork.pl.
A zatem kandydaci nie muszą specjalnie przeszukiwać internetu, poszukując informacji o danej firmie. Coraz częściej takie dane zebrane są w jednym miejscu i nie sprawiają problemu z odszukaniem. Opinie pracowników stają się ogólnodostępne. Jest to pomocne nie tylko dla potencjalnych kandydatów, ale również dla zarządzających przedsiębiorstwem.
Wpływ opinii pracowników na strategię firmy
Bez względu na to, czy feedback od pracowników jest pozytywny, czy raczej zachęca do wprowadzenia konkretnych zmian do systemu działania firmy, warto wziąć go pod uwagę. Istnieją różne sposoby na zapoznanie się z opiniami. Można przeprowadzać ankiety, otwarcie porozmawiać z pracownikami lub zaproponować rozwiązanie, które zapewni im anonimowe wyrażenie swojego zdania.
Analiza opinii pracowników okaże się pomocna przy optymalizacji działań przedsiębiorstwa, co wpłynie na jakość wykonywanej pracy. To z kolei może przełożyć się na poprawę atmosfery i stworzenie lepszej przestrzeni do współpracy.
Rozwój firmy powinien uwzględniać konstruktywną krytykę. Jeśli nie dojdzie do optymalizacji, niesprzyjające warunki mogą negatywnie wpłynąć też na proces rekrutacji. W końcu nie tak rzadko zdarza się, że niezadowoleni pracownicy zamieszczają swoje opinie w internecie i to właśnie na nich częściowo mogą opierać się decyzje potencjalnych kandydatów.
Reputacja a rozwój firmy
Pozytywne i negatywne opinie kształtują wizerunek firmy. Korzystne warunki i atrakcyjne zarobki to nie wszystko. Kandydaci poszukują środowiska pracy zgodnego z ich wartościami, w którym poczują się swobodnie i będą mogli rozwijać się zawodowo.
To właśnie pozytywne opinie pracowników mogą pomóc w przyciąganiu kandydatów, którzy lepiej pasują do kultury danej firmy. Negatywny feedback źle wpływa na wizerunek, przez co zdolność firmy do przyciągania nowych osób staje się ograniczona. Reagowanie na otrzymane uwagi wskazuje na zaangażowanie firmy, która nie boi się krytyki i skutecznie wprowadza zmiany mające na celu poprawę swojej sytuacji.
Choć nie każda uwaga zasługuje na wdrożenie, to jednak warto uwzględniać w swoich działaniach opinie pracowników. Wiele z nich może wskazać na to, jak rzeczywiście wyglądają warunki w przedsiębiorstwie i jakie elementy wymagają poprawy. Feedback od pracowników jest kluczowy, jeśli nie chcesz, aby potencjalni kandydaci zrezygnowali z udziału w rekrutacji.
Artykuł sponsorowany