Zwolennicy Trzaskowskiego i Nawrockiego chcą zakazu reklamy piwa!
(adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({});

 

Fundacja GrowSPACE prowadząca kampanię „Zero Procent Prawdy” poinformowała, że według Ogólnopolskiej Grupy Badawczej aż 62,68 proc. wyborców Rafała Trzaskowskiego i aż 73,14 proc. wyborców Karola Nawrockiego popiera całkowity zakaz publicznej reklamy alkoholu, w szczególności piwa, które od 2002 roku można reklamować bez większych problemów. Okazuje się, że elektoraty wszystkich innych liczących się kandydatów na prezydenta w większości są za wprowadzeniem zakazu reklamy piwa.

(adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({});

Zakaz reklamy piwa jest konieczny

Z raportu “Zero Procent Prawdy – wczesna inicjacja alkoholowa młodych Polaków w kontekście szkodliwości reklam alkoholu” wynika, że „od piwa się zaczyna”.

(adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({});

“Nasz raport jasno pokazuje, że to piwo jest bramą do inicjacji alkoholowej dzieci i młodzieży. Obecne przepisy prawa regulujące kwestie reklamy napojów alkoholowych, nie tylko faworyzują niskoprocentowe napoje alkoholowe, ale także są nieprzystosowane do naszej rzeczywistości. W efekcie tego reklamy alkoholu w Polsce występują wszędzie. Pokazuje to jednocześnie nieudolność polskich organów ścigania oraz polskiego państwa w walce z problemem alkoholowym. Skutkuje to tym, że Polacy coraz wcześniej zaczynają sięgać po alkohol, decydując się rozpocząć inicjację alkoholową od piwa. Dlatego musimy podjąć pilne działania zmierzające do całkowitego zakazu publicznej reklamy alkoholu, w szczególności piwa“ – mówi Jan Pieniążek, ekspert ds. prawnych Fundacji GrowSPACE.

Większość Polaków – jak przekonują twórcy raportu i inicjatorzy badania ogólnopolskiego na 1001 respondentach – popiera całkowity zakaz reklamy piwa.

(adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({});

“71,2 proc. badanych przez Ogólnopolską Grupę Badawczą popiera całkowity zakaz reklamy alkoholu, w tym piwa. Realizując badania fokusowe z udziałem młodzieży ze szkół średnich, również poruszyłam ten temat. Wszystkie reklamy, do których odwoływała się badana młodzież, dotyczyły piwa. Dominowały w nich wspomnienia reklam transmitowanych w telewizji, których młodzież doświadczyła już we wczesnym dzieciństwie. Badani przywoływali wiele marek alkoholu, pamiętali fabuły reklam oraz hasła promocyjne. Bardzo niepokojący głos dotyczył udziecinnienia reklam w formie animacji, która przykuwała uwagę respondentki, kiedy ta była jeszcze dzieckiem. Reklama oddziaływała na nią na tyle mocno, że po wielu latach potrafiła przywołać jej fabułę. Wysokie znormalizowanie takich reklam wpływa na to, że ich odbiorcy nie zastanawiają się nad nimi – przyjmują je jako część codzienności. Bardzo możliwe, że badanie było pierwszą okazją do skłonienia respondentów do głębszej refleksji na ten temat“ – twierdzi Natalia Kalisz, socjolożka i badaczka społeczna Fundacji GrowSPACE.

Trudne wnioski dla PR-owców Browarów (z nazwy) Polskich

Piwo jest alkoholem, który najczęściej wybierają młodzi ludzie. To podstawowy wniosek z badań zleconych przez Fundację GrowSPACE.

„Aż 62,7 proc. Polaków w grupie wiekowej 18-29 spróbowało alkoholu poniżej 18. Roku życia. 48,6 proc. spośród tej grupy zaczęło pić w wieku od 15 do 17 lat. Jeśli zaś spojrzymy na wyniki w grupie 50-59 lat, 60-69 lat i 70+ poniżej 18. rokużycia alkoholu spróbowało kolejno 27,5, 21,3 i 23,6 proc. z nich. W miażdżącej większości osoby te były jednak w wieku nie 14 lat lub mniej, a w wieku 15-17 lat. To piwo stało się bramą do inicjacji alkoholowej. 46 proc. Polaków jako pierwszego spróbowało piwa, z czego od piwa zaczęło aż: 57 proc. Polaków w wieku 18-29 lat, 69 proc. Polaków w wieku 30-39 lat, 68 proc. Polaków w wieku 40-49” – można przeczytać w raporcie “Zero Procent Prawdy – wczesna inicjacja alkoholowa młodych Polaków w kontekście szkodliwości reklam alkoholu”.

Dokument zawiera też informacje mówiące, że „Aż 68,8 proc. Polaków, w wieku 18-29 lat, którym udało się zdobyć alkohol pomimo braku pełnoletności, udało się zdobyć właśnie piwo.”

„W przypadku grup wiekowych 30-39 lat i 40-49 lat, którym udało się zdobyć alkohol bez ukończonych 18 lat, liczby są niemal takie same. Piwo zakupiło bowiem kolejno 66 i 64,7 proc. z nich” – uzupełniają twórcy raportu.

Jednym z wniosków z raportu jest apel do kandydatów na prezydenta Polski, gdzie elektoraty zarówno Rafała Trzaskowskiego jak i Karola Nawrockiego w zdecydowanej większości popierają zakaz reklamy piwa, by w swoich zapowiedziach podkreślili również ten protrzeźwościowyaspekt i aby zapowiedź wprowadzenia zakazu reklamy piwa została wprowadzona w życie.

(adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({});