Wystarczy sięgnąć do najnowszego raportu Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, by przekonać się, że po polskich drogach w dalszym ciągu jeździ mnóstwo aut używanych. Spośród nich aż 20 procent pojazdów ma ponad 20 lat. Jakie inne ciekawe wnioski znajdziemy w tym raporcie?
Raport i ciekawe wnioski
Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego już od lat szczegółowo raportuje ilość samochodów w Polsce. Dzięki temu można wyciągnąć naprawdę ciekawe informacje, na przykład takie, że na naszych drogach brakuje aż 8 774,8 tys. pojazdów! Jak to możliwe? Wszystko to przez cyfryzację i związaną z tym archiwizację. Wprowadzono definicję pojazdów zarchiwizowanych, zaliczając do tej grupy pojazdy mające więcej niż 10 lat od pierwszej rejestracji, które nie były aktualizowane w bazach CEP w ostatnich sześciu lat, oczywiście zakładając, że nie są to auta zabytkowe. Jak się okazało, wiele z nich nie jest użytkowanych, a część z nich może już po prostu nie istnieć. A te, co są dalej używane i wystawione na sprzedaż, zawsze warto sprawdzić przed zakupem, analizując numer VIN za pomocą bestvin.pl.
Średni wiek samochodów w Polsce – jak to się przedstawia?
Posłużymy się danymi za 2020 rok. Według nich średni wiek samochodu w Polsce wynosił 14,3 roku. Mediana zaś sięgała piętnastu lat. Jak widać, nie napawa to optymizmem, bo pokazuje, że większość aut poruszających się po naszych drogach jest dość stara. A jak to wygląda, przyjrzymy się bliżej. Samochodów osobowych w wieku do 4 lat, czyli całkiem nowych było 12,6 proc., od 5 do 10 lat – 16,7 proc., od 11 do 20 lat – aż 51,1 proc. (!), a powyżej 20 lat – 19,6 proc.
Jak więc łatwo zauważyć, mimo że jako społeczeństwo stale się bogacimy, to na naszych drogach najbardziej zauważalne są auta dość stare – od 10 do 20 lat i bardzo stare, ponad 20-letnie. Są zdecydowanie bardziej obecne niż pojazdy liczące mniej niż 4 lata. To niepokojące pod wieloma względami, zwłaszcza gdy popatrzymy przez pryzmat niedawno uchwalonych przepisów (obowiązują od 24 grudnia 2021 roku), które rekomendują w każdej polskiej gminie powołanie tzw. strefy czystego transportu.
Samochody z silnikiem diesla czy benzynowym?
Wiemy już, jak wiekowe auta poruszają się polskich drogach. Nie jest to zbyt pozytywne, ale miejmy nadzieję, że za jakiś czas ulegnie to zmianie. Analizując wyniki, sprawdźmy teraz, jakie silniki szczególnie cenią Polacy. Jak się okazuje, mamy tu dwóch poważnych liderów, bo aż 45 proc. wszystkich samochodów stanowią modele z silnikami benzynowymi, a 40 proc. z silnikami Diesla. Na trzecim miejscu (14 proc.) uplasowały się samochody benzynowe wyposażone w instalację gazową LPG. Ledwie 1 proc. to samochody hybrydowe.
A jak wyglądamy na tle Europy?
Warto też sięgnąć do raportu przygotowanego przez Europejskie Stowarzyszenie Producentów Pojazdów ACEA, by porównać się z innymi krajami europejskimi. Jak nietrudno zgadnąć, nie wyglądamy w ty zestawieniu zbyt korzystnie. Średnia wieku samochodów osobowych w Europie to 11,5 roku, w Polsce zaś 14,1. Pewnym pocieszeniem jest to, jak porównamy go z innymi krajami, które jak Polska weszły do UE w 2004 roku. Słowacja i Łotwa (14) oraz Chorwacja (14,6) mają podobne wyniki, ale zdecydowanie gorzej niż nasz kraj wypadają Litwini (16,8), Estończycy (16,7) i Rumuni (16,5).
Pocieszające jest więc to, że choć w Polsce mamy dużo, za dużo starych samochodów, to na tle innych krajów europejskich o podobnym potencjale gospodarczym wypadamy podobnie lub nawet trochę lepiej.